Mina första barndomsår tillbringade jag i ett hus med vacker utsikt över Laxsjön i Billingsfors. Det var på ånglokens tid. Ett av de första barndomsminnena är, då jag från vår balkong såg röken och hörde ångvisslan från loken, när de kom söderifrån och gnisslande och frustande stannade nere vid stationen.

Huset låg vid skogsbrynet, så vi tog ofta med matsäck och gick in i den djupa skogen. Jag minns väl ”Pomperipossastenen”, täckt med grön mossa, där vi fantiserade om troll, tomtar och andra väsen. Det var mycket spännande.

Flyttade sedan till Göteborg. Började och avslutade skoltiden där. ”Sluta aldrig att måla Jan”, sa en ”teckningslärare” i grundskolan. Blev även uppmuntrad av bildläraren / konstnären på Burgårdens Gymnasium, vilken jag också senare hade regelbunden kontakt med.

Jag genomförde en omfattande, treårig amerikansk kurs i illustration, Famous Artists School. Lärare var bl.a. Norman Rockwell. Senare har jag haft nöjet att besöka hans studio i Stockbridge, Massachusetts.

Vid denna tid var jag dock fortfarande omedveten om att jag skulle arbeta som illustratör hela mitt vuxna liv.

Träffade min blivande hustru Lise-Lotte på ett diskotek i Göteborg. Hennes far var redaktör för Sjöfolkets fackliga tidning Sjömannen. Jag började göra svartvita teckningar till artiklar och noveller i den. Andra tidningar och organisationer såg mina teckningar och efterfrågan växte. Började att experimentera med olja och acryl. Gick samtidigt ett antal kurser i kroki och målade efter levande modell. Praktiserade parallellt på en reklambyrå och en klichéanstalt (inga datorer på den tiden).

Efter ett par år tog jag arbetsprover under armen och for till Stockholm och Malmö. Knackade dörr hos tidnings- och bokförlag. Fick några jobb med hem och hade därmed lite mer att visa nästa gång jag for iväg och besökte uppdragsgivare. Gjorde ytterligare någon resa och har sedan 1975 arbetat som illustratör på heltid. Blev samma år medlem i Föreningen Svenska Tecknare.

Lise-Lotte och jag flyttade sedermera till Hyssna där våra tre barn växt upp. Vi bor på landet nära skogar, sjöar, häst- och kohagar.

Under åren har mina uppdragsgivare varit tidnings- och bokförlag i Skandinavien, reklambyråer m.fl.

Allteftersom åren gick växte behovet av att göra något obundet, inte styras av diverse manus och andra förlagor. Beslutade mig för att en utveckling av min verksamhet på något vis måste ske.

Odlingslandskapet, där gårdstomten har sin givna plats, ligger mig varmt om hjärtat. Så förändringen kom ganska naturligt. Att kunna medverka till att den klassiska skandinaviska traditionen bevaras.

Merparten av mina motiv är inspiration från de natursköna omgivningarna i Hyssna. De målas med olja på duk.

Jenny Nyström (1854-1946), som var en mycket skicklig och omtyckt konstnär och illustratör, gav oss vår nutida syn på gårdstomten. Hon framställde honom som en gemytlig liten varelse.

Tomten var dock avbildad långt tidigare, men då oftast som en grå elak liten figur. 

Särskilt på landsbygden var gårdstomten i allra högsta grad någon som det gällde att hålla sig väl med och vara till lags, annars kunde det gå illa. T.ex. kunde staket gå sönder så att djuren sprang till skogs. I värsta fall kunde ladan av okänd anledning brinna ner eller djur avlida. Man trodde då att gårdstomten var missnöjd med något. Med anledning av detta sattes bl.a. gröt ut för att blidka tomten. Detta förekommer faktiskt än idag.

Framförallt var emellertid tomten en figur som ansågs göra nytta på gården, genom att se till djuren bl.a.

Hoppas ni finner det trivsamt i att bläddra bland sidorna här, en blandning av både gammalt och nytt.

Jan